اخذ ایزو 10004

گواهینامه ایزو 10004 چیست؟

یکی از انواع گواهینامه های پر کاربرد که در حوزه ایجاد رضایت مشتریان طراحی شده است، گواهینامه ایزو 10004 می باشد. با اخذ گواهینامه ایزو 10004 می توان کلیه فرآیند های نظارت و ارزیابی به منظور افزایش رضایت مشتریان را تعیین و اجرا نمود. این گواهینامه در تمامی سازمان ها و شرکت ها ارائه و قابل اجرا می باشد. بنابراین تمرکزی بر نوع سازمان و یا محصولی که ارائه می کنند وجود نداشته و می توان در انواع سازمان ها اجرایی نمود.


مهم ترین کاری که برای اخذ ایزو 10004 می بایست انجام داد، بررسی و طبقه بندی تک تک نیازهای مشتریان بر اساس اهداف و محصولات ارائه شده توسط سازمان می باشد که این کار موجب ایجاد رضایت مشتریان و راهی برای مشتری مداری محسوب می شود.


بررسی مفهوم رضایت مشتری و مشتری مداری

ایجاد رضایت میان مشتریان و خریداران تولیدات و محصولات توسط شکاف میان انتظاراتی که مشتری دارد و همچنین درک مشتری از محصول ارائه شده ایجاد می شود و برای رسیدن به رضایت مشتری و حفظ مشتری مداری، ابتدا باید سازمان انتظارات مشتری را بررسی و به مرحله درک انتظارات برسد. این انتظارات ممکن است صریح و آشکار بوده و یا به طور کامل بیان نشده باشد. اخذ گواهینامه ایزو راهی برای یافتن تمامی این دسته از انتظارات واضح یا نا واضح می باشد. بنابراین با اخذ ایزو 10004 می توان انتظاراتی که غیر آشکار مشتریان دارند را متوجه و اقدام به برطرف نمودن آن ها کرد.

اخذ گواهینامه ایزو 10004


دلایل اهمیت اخذ گواهینامه ایزو 10004

یکی از مهم ترین دلایل شکست سازمان ها و صنایع عدم توجه به نیاز های مشتریان در طول ارائه تولیدات و خدمات می باشد. در حقیقت عدم رضایت مندی مشتریان و توجه نکردن به نیاز های آن ها سبب می شود سازمان و صنایع مرتبط هیچ راه روشنی برای ادامه مسیر و قدم برداشتن به سمت موفقیت پیش روی خود نبینند و این موضوع از اصلی ترین دلایل شکست می باشد. هرچقدر میزان کنترل در ارائه تولیدات و خدمات هم افزایش یابد، بازخورد مشتریان نسبت به تولیدات و محصولات مهم تر از منترل کیفی می باشد. پس می توان گفت نظر مشتریان نسبت به محصولات و کیفیت آن ها در درجه اول و حتی بالاتر از کنترل کیفیت قرار می گیرد که همین امر اهمیت اخذ ایزو 10004 را مشخص می سازد.


سازمان ها برای برآوردن رضایت مشتری چه اهدافی را باید دنبال کنند؟

• شناسایی انتظارات مشتری نسبت به کیفیت تولیدات و محصولات

• جمع آوری اطلاعات رضایت مشتری برای برآورد میزان کیفی محصولات

• تجزیه و تحلیل داده های رضایت مشتری

• ارائه بازخورد کیفی از محصولات و میزان رضایت مشتری به منظور افزایش و بهبود آن

• نظارت بر رضایت مشتری و توجه به نیاز ها


مزایای اخذ ایزو 10004:

✔ بدست آوردن اطلاعات در ارتباط با انتظارات جدیدی که مشتریان نسبت به محصولات و خدمات دارند.

✔ تبدیل شکایات به رضایت شاکیان که یکی از اصول مشتری مداری محسوب می شود.

✔ شناسایی روند مورد نیاز جهت کسب رضایت شاکیان و در نتیجه از بین بردن علل شکایت

✔ رویکرد مشتری مداری متمرکز برای حل شکایات با اخذ ایزو 10004

✔ تشویق پرسنل و کارکنان سازمان به بهبود مهارت های خود در کار با مشتریان در راستای افزایش رضایت

✔ مبنایی برای بررسی و تجزیه و تحلیل مستمر روند رسیدگی به شکایات

✔ ایجاد فضای کافی برای برند سازی و شناخته شدن بیشتر خدمات

✔ با اخذ گواهینامه ایزو 10004 می توان سود و درآمد شرکت یا سازمان را تا چندین برابر افزایش داد


اخذ ایزو 10004 مشمول هر سازمانی می شود که مایل به ارائه خدمات فراتر از انتظارات مشتری دارد و به دنبال کسب موفقت در بازار رقابت می باشد. علاوه بر این اخذ گواهینامه ایزو 10004 یک الزام اساسی برای کسب و کارهای مختلف چه در بخش خصوصی، چه در بخش عمومی می باشد.

اخذ ایزو 10004


سازمان ها و شرکت هایی که می توانند اقدام به اخذ ایزو 10004 نمایند:

همانطور که گفته شد اخذ ایزو 10004 محدود به شرکت یا سازمان های خاصی نمی شود و هر سازمان یا صنایعی می تواند اقدام به اخذ آن نماید. این بدان معنی است که هر سازمان یا شرکتی با هر اندازه بزرگی یا هرگونه خدماتی یا محصولاتی که ارائه می دهد جهت رضایت مشتریان خود و بهبود ارائه خدمات می تواند اقدام به اخذ ایزو 10004 نماید.


آیا ایزو 10004 با سایر ایزو ها در ارتباط است؟

یکی از اصلی ترین گئاهینامه ها که بر روی سیستم مدیریت کیفییت تمرکز دارد و هر سازمانی نیازمند اخذ آن می باشد، گواهینامه ایزو 9001 می باشد. این گواهینامه دارای بند های مختلفی است که یکی از این بند ها افزایش رضایت مشتری از خدماتی است که ارائه می شود. بنابراین می توان گفت اخذ گواهینامه ایزو 10004 در راستای تحقق بند های گواهینامه ایزو 9001 بوده و با آن سازگاری کامل دارد.


ار دیگر گواهینامه هایی که ارتباط مستقیم با ایزو 10004 دارد، گواهینامه ایزو 10000 می باشد. استاندارد 10000 دسته ای از گواهینامه ها را شامل می شود که یکی از اهداف آن ها پیروی از رضایت مشتریان و رسیدگی و بررسی شکایات آن ها است. در صورتی که مشتریان نسبت به ارائه خدمات و محصولات سازمان یا شرکتی شاکی باشند، مجموعه گواهینامه های ایزو 10000 که شامل گواهینامه های ایزو 10002، ایزو 10001 و ایزو 10003 می شود، با بررسی علل و دلایل شکایات به دنبال راهکار هایی جهت حل اختلافات گشته و در کنار اخذ ایزو 10004 می توان اقدام به برطرف سازی آن ها نمود.


در پایان اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو 10004 را داشته باشید می توانید جهت مشاوره در خصوص روند اخذ با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


اهمیت اخذ انواع ایزو

امروزه اخذ استانداردهای ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد تا آنجا که شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی در سطح بین المللی می باشند. این سازمان به ترویج بین المللی استانداردهای صنعتی و اقتصادی می پردازد تا تبادلات صنایع و حرفه های مختلف را در یک راستا هماهنگ سازد.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

ایزو چیست ؟

در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.

اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

گواهینامه OHSAS 18001

استاندارد 18001 استانداردي است كه ما را ملزم به رعايت نكات ايمني و بهداشتي مي نمايد. آمادگي جسماني كاركنان، رعايت نكات ايمني و تجهيزات ايمني در محيط كار، آمادگي در شرايط اضطراري از قبيل سيل و زلزله و بررسي ميزان و شدت و احتمال خطرات، مي كند. براي كاهش خطرات و افزايش آگاهي كاركنان نسبت به نحوه شناسايي خطرات و محاسبه ريسك آنها دستورالعمل هايي تدوين مي گردد. رعايت استانداردهاي ايمني حافظ جان كاركنان، سلامتي آنان و حفظ اموال و دارايي هاي يك سازمان است و رعايت اين استاندارد در ايجاد يك سازمان امن و عاري از خطر، ما را ياري مي كند.سري ارزيابي ايمني بهداشت شغلي استانداردي قابل مميزي و اخذ گواهينامه مي باشد،در پاسخ به نياز سازمانها به يك استاندارد سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي كه بوسيله آن بتوانند سيستم مديريت خود را در زمينه هاي بهداشتي وايمني ارزيابي نمايند، تدوين شده است.