مشاور ایزو - تعهدات شرکت مشاوره ایزو چیست ؟

سازمان بین المللی استاندارد سازی ISO شبکه ای از موسسات استاندارد ملی در 147 کشور است و دفتر مرکزی آن در ژنو، سوئیس واقع شده است. ایزو به عنوان سازمانی نظارتی عمل می کند که شرایط کسب و کار و کیفیت را برآورد می کند و توسط صدور و اخذ گواهینامه ایزو تولیدات و خدمات شرکت ها را تایید می کند. شرکت ها می توانند با همکاری با مشاوران ایزو تولیدات خود را به کیفیت مناسب برای دریافت این گواهینامه ها برسانند، وظایف شرکت مشاوره ایزو مشخص و در جهت دریافت سریع تر گواهینامه ایزو می باشد.

استانداردهای بین المللی یک چارچوب، یک بستر مشترک بین تأمین کنندگان و مشتریان آنها را ارائه می دهند، این توافق نامه جهانی تجارت و انتقال فناوری را تسهیل می کند. ISO بزرگترین توسعه دهنده استاندارد در جهان می باشد؛ استانداردها در تأمین کیفیت، ایمنی، قابلیت اطمینان، کارایی و قابلیت تعویض نقش اساسی دارند، همچنین استانداردهای ایزو منجر به بازده بالاتر سرمایه می شوند. استانداردهای ایزو به توسعه، ساخت و عرضه محصولات و خدمات با صرفه تر، ایمن تر و تمیزتر کمک می کنند، آنها همچنین اغلب مبانی فنی برای بهداشت، ایمنی و قوانین زیست محیطی را در اختیار دولت ها قرار می دهند.


نقش مشاور ایزو

بازار رقابتی فعلی خواستار محصولات و خدمات با کیفیتیست که به مشتری تجربه استثنایی را ارائه می دهند. شناخته شدن به عنوان یک برند با کیفیت جهانی می تواند کلید دستیابی به برتری در بازار جهانی رقابتی در حال رشد باشد. اگر قصد اخذ گواهینامه ISO را دارید، انتخاب مشاور ایزو مناسب یک تصمیم حیاتی است که تعیین می کند روند صدور گواهینامه شما به طور کارآمد و یکپارچه ای انجام شود، مشاور مناسب همچنین می تواند سرعت گرفتن گواهینامه را افزایش دهد. در تمامی مراحل صدور گواهینامه ایزو، مشاور ایزو شما از نظر ارائه راه حل برای مشکلاتی که حتی ممکن است متوجه آن نشوید، نقشی اساسی دارد؛ از این رو مشاور شما باید از جریان فرآیند، بهینه سازی های مورد نیاز و پارامترهای انطباق آگاهی کامل داشته باشد.

یک مشاور ایزو نمی تواند اقدام به اخذ ایزو برای شما نماید و این موضوع برعهده نهاد صدور گواهینامه (CB) است. مشاور شما وظیفه دارد شما را مطابق با استانداردهای ایزو و تصویب ممیزی کیفیت خارجی که توسط یک حسابرس شخص ثالث از یک CB انجام می شود، تنظیم کند. لازم به ذکر است که تنها پس از گذراندن حسابرسی خارجی می توان اقدام به اخذ گواهینامه ایزو برای سازمان شما نمود. استانداردهای خاصی مانند گواهینامه ISO برای ایجاد اعتبار و اطمینان در هر صنعتی بسیار مورد نیاز هستند. مهم نیست شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، اخذ گواهینامه ISO یک مزیت است که نه تنها به شما برتری بیشتری نسبت به دیگران می دهد بلکه به شما امکان می دهد در میان رقبا برجسته شوید. از مهمترین مزایای گواهینامه های ایزو این است که شما می توانید به مشتری اطمینان دهید که از بالاترین استانداردهای کیفیت پیروی می کنید.


وظایف و تعهدات مشاور ایزو

تصمیم استراتژیک هر کسب و کار برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت یا هر نوع سیستم دیگر و دستیابی به گواهینامه ISO تصمیمیست که تأثیر بسزایی در سازمان خواهد داشت. تصمیم برای اجرای سیستم مدیریت ایزو اغلب زمانی اتخاذ می شود که شرکت در تلاش برای گسترش یا تلاش برای ورود به بازارهای جدید باشد. مزایای استفاده از یک مشاور معتبر و باتجربه ایزو که دانش خوبی در مورد استانداردهای مربوط به ISO و بخش صنعتی دارد این است که شما توسط یک سیستم مدیریتی اجرا شده به طور موثر و در کنار افرادی که می فهمند چگونه می توانند به پیشرفت مستمر ادامه دهند، گواهینامه مورد نظرتان را کسب خواهید کرد.

یک شرکت مشاور ایزو که قرار است برای سازمان ها اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نماید و عملکرد آنها را بهبود بخشد ، دارای وظایف مشخصی است که انجام صحیح آنها نیاز به همکاری متقابل از طرف سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو دارد. به صورت کلی وظایف و تعهدات مشاوران ایزو را می توان به صورت زیر بیان نمود:

1- آموزش تمامی پرسنل شرکت در مورد مفاهیم و الزامات استاندارد ایزو

2- همفكری در انتخاب نماینده مدیریت كارفرما

3- مشاوره در طراحی چارت سازمانی، شرح وظایف و نیازسنجی آموزشی شرکت

4- همفكری و مشاوره در شناسایی فرایندهای سیستم مدیریت كیفیت و تعیین توالی و تعامل این فرایندها، تعیین شاخص های ارزیابی فرآیند و ایجاد مکانیزم پایش فرآیند بر اساس واقعیات شركت كارفرما جهت اخذ ایزو

5- طراحی مدارك سیستم مدیریت كیفیت، شامل طراحی روشهای اجرایی و دستورالعمل های كاری و فرم ها، به منظور تطبیق با نیازمندی های استاندارد در شركت كارفرما

6- طراحی نظام نامه كیفیت بر اساس نیازمندی های استاندارد ایزو

7- توجیه پرسنل شرکت كارفرما در مورد مفاد روش های اجرایی و دستورالعمل های كاری ارائه شده و اصلاح و تكمیل این مدارک بر اساس توافق مشاور و پرسنل مرتبط شرکت جهت اخذ گواهینامه ایزو

8- نظارت بر اجرای سیستم مدیریت كیفیت در شركت كارفرما و رفع اشكالات احتمالی در ارتباط با موضوع قرار داد

9- همراهی با تیم كارفرما در انجام ممیزی داخلی سیستم مدیریت كیفیت

10- همراهی با تیم كارفرما در جلسه بازنگری مدیریت

11- راهنمایی شركت كارفرما در انتخاب مرجع صدور گواهی ایزو

12- مشاوره در رفع اشكالات احتمالی سیستم مدیریت کیفیت شرکت پس از پیش‎ ممیزی مرجع صدور ایزو

13- حفظ رازداری در مورد كلیه اطلاعات و اسنادی كه طی دوره مشاوره به منظور تحقق موضوع قرار داد به مشاور ارائه می شود یا در شركت كارفرما رویت میگردد.

گواهینامه های ایزو پرکاربرد

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود.به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

ISO TS 29001

ISO / TS 29001 الزاماتی را در حوزه سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی، توسعه، تولید، نصب و خدمات محصولات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند. در ادامه توضیحاتی در خصوص اخذ گواهینامه ایزو ISO / TS 29001 ارائه خواهیم داد.

گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.

ایزو چیست ؟

در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.

ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد