گواهینامه ایزو 31000

موفقیت بلندمدت یک سازمان به عوامل زیادی بستگی دارد، از ارزیابی و به روز رسانی مداوم پیشنهادها تا بهینه سازی فرآیندهایشان؛ آنها همچنین باید در مدیریت ریسک موارد غیرمنتظره را در نظر بگیرند، به همین دلیل است که سازمان ایزو، گواهینامه ISO 31000 را برای مدیریت ریسک توسعه داده است.

علاوه بر پرداختن به تداوم عملیاتی، ایزو 31000 سطحی از اطمینان از نظر انعطاف پذیری اقتصادی، شهرت حرفه ای و نتایج زیست محیطی و ایمنی را فراهم می کند. در دنیای عدم قطعیت، این گواهینامه ایزو برای هر سازمانی که به دنبال راهنمایی شفاف در مورد مدیریت ریسک می باشد، ساخته شده است.


مدیریت ریسک چیست؟

تمام فعالیت های یک سازمان که با ریسک همراه است باید مدیریت شود، فرآیند مدیریت ریسک به تصمیم گیری هایی کمک می کند که همراه با در نظر گرفتن عدم قطعیت و امکان وقوع حوادث و رویدادهای (عمدی و غیر عمدی) آتی و اثرات آنها بر اهداف مورد توافق است.

مدیریت ریسک در واقع شامل شناسایی، ارزیابی و اولویت بندی خطرات می باشد، که به دنبال آن کمترین میزان خسارت و بیشترین زمان برای جلوگیری از وقوع خسارت را به همراه خواهد داشت. استاندارد ایزو 31000 نیز بر این موضوع تاکید دارد که این استاندارد انعکاس نمونه های مناسب و متداول در انتخاب و استفاده از تکنیک های ارزیابی ریسک است و به مفاهیم جدید یا استنتاج شده ای که به سطح قابل قبولی از اجماع حرفه ای نمی رسد اشاره نمی کند.


مدیریت ریسک در بردارنده ی روش های سیستماتیک و منطقی برای موارد زیر می باشد:

✓  برقراری ارتباط و مشاوره در سرتاسر فرآیند

✓  تدوین زمینه برای شناسایی، تحلیل، ارزیابی و مواجهه با ریسک مربوط به هر فعالیت، فرآیند، عملکرد یا محصول

✓  پایش و مرور ریسک ها

✓  گزارش دادن و ثبت کردن نتایج به صورت مناسب


گواهینامه ISO 31000

گواهینامه بین المللی ایزو 31000، دستورالعمل ها، چارچوب و فرآیندی را برای مدیریت ریسک ارائه می کند که می تواند توسط هر سازمانی صرف نظر از اندازه، فعالیت یا بخش آن استفاده شود. این استاندارد ایزو یک رویکرد جامع برای شناسایی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، نظارت و اطلاع رسانی خطرات در سراسر یک سازمان است.

سازمان ها با داشتن استاندارد 31000 که از مهمترین ترین انواع گواهینامه های ایزو است، می توانند احتمال دستیابی به اهداف خود را افزایش دهند، فرصت ها و تهدیدها را به خوبی شناسایی کنند و از منابع به طور موثری در رفع ریسک و خطرات استفاده کنند. با این حال این استاندارد ایزو نمی تواند برای اهداف صدور گواهینامه استفاده شود، اما برای برنامه های ممیزی داخلی یا خارجی کمک های زیادی ارائه می کند. سازمان هایی که گواهینامه استاندارد ایزو 31000 در آنها تایید شده است، اصول مدیریت ریسک صحیح خود را برای مدیریت مؤثر در مقایسه با یک معیار بین المللی به رسمیت شناخته شده، ارائه دهند.


ایزو 31000


استاندارد 31000 چگونه به مدیریت ریسک کمک می کند؟

ایزو 31000 دستورالعمل های خوبی را ارائه می دهد، اما یک استاندارد مدیریت ریسک قابل تایید نیست، با این حال یک چارچوب عالی برای ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک قوی فراهم می کند. ایزو 31000 میتواند در طول برقراری یک سازمان و در مورد دسته وسیعی از فعالیتها از جمله فعالیت های استراتژیک و تصمیم گیری، عملیاتی، فرایندی، عملکردی، پروژه ای، تولیدی، خدماتی و مالی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این استاندارد می تواند در مورد هر نوع ریسکی با انواع پیامدهای اعم از مثبت و یا منفی مورد استفاده واقع شود.

اگرچه استاندارد ایزو31000 نوعی خط مشی کلی و عمومی در مدیریت ریسک ارائه می کند ولی هدف آن یکسان سازی مدیریت ریسک در همه سازمانها نیست؛ طراحی و پیاده سازی برنامه های مدیریت ریسک و چارچوب های آن باید بر اساس نیازها و شرایط ویژه هر سازمان و یا اجتماع از نظر عملکردی، مالی، ساختاری و اهداف مورد نظر باشد. هدف این استاندارد ایزو هماهنگ کردن فرایندهای مدیریت ریسک در استانداردهای جهانی موجود و آتی می باشد، استاندارد 31000 در واقع برای کمک به سازمانها و شرکتها به منظور تهیه برنامه های مدیریت ریسک متناسب با شرایط خودشان طراحی شده است. سازمان جهانی استاندارد توصیه کرده که سازمان ها و جوامع باید تلاش نمایند تا این دستور العملها را به صورت بخشی از سیستم مدیریتی خود مورد استفاده قرار دهند و در تهیه سیستم مدیریت ریسک خود همت گمارند. این استاندارد به سازمانها کمک میکند تا بتوانند در شرایط ریسکی برنامه ریزی بهتری داشته و در صورت بروز حوادث به صورت بهتری نسبت به آنها واکنش نشان داده شده و در زمان کوتاه تری بهبود یابند.


چرا گواهینامه ایزو 31000 مهم است؟

در دنیای پرشتاب و غیرقابل پیش بینی امروزی، هر سازمانی، صرف نظر از اندازه اش، با خطراتی مواجه می شود که می تواند تهدید یا فرصت هایی باشد، استاندارد ISO 31000 به عنوان راهنما در این خصوص عمل می کند:

•  درک جامع: این استاندارد بین المللی درک مشترک ریسک ها، ماهیت آنها و راه های مدیریت آنها را در یک سازمان تقویت می کند.

•  تصمیم گیری استراتژیک: این دستورالعمل ها به گنجاندن مدیریت ریسک در حاکمیت، استراتژی، برنامه ریزی، فرآیندهای گزارش دهی، سیاست ها، ارزش ها و فرهنگ سازمان کمک می کند.

•  تعالی عملیاتی: پیاده سازی ایزو31000 می تواند منجر به افزایش بهره وری شود، زیرا به سازمانها کمک میکند تا تهدیدها و فرصت های بالقوه را به موقع تشخیص دهند، منابع را به طور عاقلانه تخصیص دهند و اعتماد ذینفعان را افزایش دهند.

•  رویکرد پیشگیرانه: استاندارد 31000 به جای اینکه صرفا واکنشی باشد، سازمان ها را برای پیش بینی و رسیدگی مستقیم به خطرات مجهز می کند و چالش های بالقوه را به مزیت های استراتژیک تبدیل می کند.

•  اعتماد ذینفعان: یک رویکرد ساختاریافته برای مدیریت ریسک به ذینفعان (از سرمایه گذاران گرفته تا مشتریان) سیگنال می دهد که سازمان به طور قوی برای عبور از عدم قطعیت ها، تقویت اعتماد و اعتبار آماده است.


چه کسی به ایزو31000 نیاز دارد؟

گواهینامه ایزو 31000 برای هر سازمانی که به دنبال اجرای یک رویکرد جامع برای مدیریت ریسک است، ارزشمند است، از جمله:

1.      شرکت‌هایی که در صنایع به شدت تحت نظارت هستند مانند خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی و انرژی

2.      سازمان های دولتی و شرکت های مدیریت پروژه و مهندسی

3.      مشاورانی که به مشتریان در مورد مدیریت ریسک مشاوره می دهند، یا سازمان هایی که مایل به ایجاد فرهنگ مدیریت ریسک هستند.


مزایای اخذ گواهینامه ایزو 31000

پذیرش استاندارد 31000 می تواند طیف وسیعی از مزایای را برای سازمان ها فراهم کند، از جمله:

✓  اصول و فرآیند استاندارد مدیریت ریسک که به صورت بین المللی پذیرفته شده است.

✓  ایجاد فراهنگ کاهش ریسک

✓  یک چارچوب ساختاریافته و راهنمایی برای اجرای فرایندهای مدیریت ریسک

✓  حفاظت از دارایی ها و شهرت در مقابل آسیب های احتمالی

✓  ابزارهایی برای گزارش و انتقال خطرات و زمینه سازی مدیریت ریسک برای هر سازمان

✓  معیارهای استاندارد نظارت، بازنگری و بهبود مستمر مدیریت ریسک

✓  پایه ای برای یکپارچه سازی مدیریت ریسک در سراسر یک سازمان

✓  پایدار بودن در بازارهای رقابتی و رشد موثر با ایزو31000

HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند

گواهینامه HACCP چيست؟

HACCP یا سیستم کنترل نقطه بحرانی تجزیه و تحلیل خطر یک سیستم کنترل فرایند است که خطرات را شناسایی می کند ممکن است در فرآیند تولید مواد غذایی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع خطرات در هر مرحله از فرآیند را کاهش می دهد.

گواهینامه ایزو 50001

استاندارد ایزو 50001 شامل تمام اقداماتی است که دربرگیرنده طرح ریزی،برنامه ریزی،اجرا و کنترل مؤثر با اطمینان از حداقل مصرف انرژی برای انجام فعالیت های سازمان است.همچنین سیستم مدیریت انرژی به سازمانها کمک می کند تا به صورت مستمر و منظم نسبت به بهبود عملکرد انرژی در قبال الزامات قانونی و سایر قوانین اقدام نمایند.

اخذ ایزو 9001

ما قصد داریم یک راهنمای مفید در ارتباط با اخذ گواهینامه ایزو 9001 و دلیل اهمیت این گواهینامه در این قسمت به شما ارائه دهیم. ایزو 9001 یکی از مهم ترین استاندارد های موجود در زیر مجموعه ISO 9000 است. Quality Assessment Lia یک گواهینامه معتبر تحت اعتبار ASCB هست، بنابراین قبل از اینکه شما شروع به کار کنید، با ما در ارتباط باشید تا بتوانید به شما کمک کنیم تا شرایط لازم برای اخذ گواهینامه ایزو و دستیابی به صدور گواهینامه معتبر ISO 9001 را داشته باشید.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.