ثبت گواهینامه ایزو و صدور آن برای شرکت های متقاضی اخذ گواهینامه دارای شرایط و ضوابط بخصوصی است. هرچند این شرایط برای هر استاندارد ایزو و اخذ انواع گواهینامه های ایزو متفاوت بوده و بنا بر نوع ایزو درخواستی و شرایط شرکت و سازمان متقاضی تعیین می گردد با این حال یک سری شرط و مراحل کلی جهت ثبت و صدور گواهینامه ایزو وجود دارد که این شرایط و مراحل تقریبا در پروسه دریافت تمام گواهینامه ها و استانداردها یکسان است.مراحل و شرایط کلی صدور ایزو به شرح زیر است:
1. درخواست صدور گواهینامه ایزو توسط مشتری.
2. ارسال فرم تقاضا (Form p19-4 application ) برای مشتری و تکمیل این فرم توسط مشتری.
3. بررسی زمینه کاری و امکان صدور گواهینامه.
4. تعیین تعداد روزهای ممیزی با توجه به زمینه کاری سازمان و تعداد پرسنل (نفر روز ممیزی مرحله اول و دوم ).
5. ممیزی مرحله اول شامل : بررسی مستندات سیستم مدیریت کیفیت ، روش های اجرایی ، نظامنامه کیفیت ، دستور العمل ها، فرم ها و چک لیست های وابسته.
6. ممیزی مرحله دوم شامل : بررسی سوابق سیستم مدیریت کیفیت با توجه به الزامات ISO 9001:2008 .
7. ارسال اعلام هزینه ثبت و صدور گواهینامه ایزو و ممیزی مراقبتی سالیانه به مشتری.
8. عقد قرارداد (Form p12-01 contract ) : قرارداد شامل شرایط کلی ممیزی و اخذ و تمدید گواهینامه ایزو ، تعهدات طرفین و مدت تفاهم نامه (سه سال)
9. اعلام تاریخ ممیزی، نام ممیز و برنامه ممیزی با توجه به دامنه کاری سازمان و جدول مهارت ممیزان شرکت ( در صورت نیاز کارشناس فنی).
10. انجام جلسه ممیزی مرحله و تعیین مدت زمان لازم جهت رفع عدم انطباق های احتمالی .
11. ارسال تاریخ ممیزی مرحله دوم با ارائه مدارک رفع عدم انطباق تاریخ ممیزی .
12. در صورت وجود عدم انطباق در ممیزی مرحله دوم (عمده –جزیی) ، شرکت متقاضی موظف به رفع عدم انطباق و ارائه مدارک عینی در این موضوع می باشد .
13. ارسال تاریخ ممیزی پیگیرانه و برنامه ممیزی در صورت وجود عدم انطباق عمده بر حسب تشخیص سرممیز و مدیر صدور گواهینامه .
14. صدور گواهینامه ایزو پس از رفع انطباق ها.
15. گواهی نامه صادره فقط در زمان مندرج بر روی گواهینامه و در شرایط رعایت مفاد قرارداد فی مابین دارای اعتبار است .
توجه : اخذ گواهینامه ایزو نیازمند استقرار و پیاده سازی سیستم و تهیه و اجرای روش های اجرایی می باشد. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.