کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی گواهینامه ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند.لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد.
کلیه اعضای تیم ممیزی باید دانش موارد زیر را داشته باشند:
الف) اصطلاحات و تعاریف مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت
ب) اصول سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آن ها
ج) کاربرد چرخه PDCA و رویکرد فرآیندی
د) ساختار مستندات خاص سیستم مدیریت کیفیت، سلسله مراتب و روابط متقابل
ذ) حوزه و کاربرد محدودیت ها
ه) ابزارها ، روش ها ، تکنیک های سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آن ها
✔ اصول اقتصاد کیفی
✔ تکنیک های نقشه کشی فرآیندها
✔ روش های شناسایی و نظارت بر رضایت و درک مشتری
✔ ابزارهای بهبود (کایزن ، 6 سیگما و ...)
✔ تکنیک های آماری
✔ رویکرد مدیریت ریسک
✔ تکنیک حل مساله
✔ فرآیند اندازه گیری
✔ تحلیل علل ریشه ای
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند.
الف) استانداردها و مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده در پروسه صدور و کاربردهای آن
ب) تعامل بین عناصر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و سایر مستندات مربوطه
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:
الف) محتوای کلی مدیریت سیستم ، الزامات و روابط داخلی بین قوانین ، اهداف و نتایج
ب ) پروسه مدیریت و اصطلاحات مربوطه
یادآوری: این رویه شامل مدیریت منابع انسانی، کمیته های داخلی و خارجی و سایر رویه های مرتبط
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:
الف) اصطلاحات کلی، رویه و تکنولوژی وابسته به کسب و کار مشتری
ب) الزامات مربوط به بخش کسب و کار
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:
الف) اصطلاحات و تکنولوژی وابسته به بخش فنی
ب) قوانین و مقررات الزامات کاربردی برای محصولات یا خدمات بخش فنی
ج) مشخصه فرآیند ها ، محصولات و سرویس های بخش فنی
د) زیرساخت و محیط کار موثر بر تولید و کیفیت خدمات
ذ) محتوای منابع بیرونی
ه) تاثیر نوع سازمان، اندازه، حکومت، ساختار، توابع در روابط بر روی توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و فعالیت های صدور گواهینامه ایزو