ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی گواهینامه ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند.لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد.


1 تکنیک ها ، تمرین ها ، اصول و اصطلاحات سیستم مدیریت کیفیت

کلیه اعضای تیم ممیزی باید دانش موارد زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات و تعاریف مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت

ب) اصول سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آن ها

ج) کاربرد چرخه PDCA و رویکرد فرآیندی

د) ساختار مستندات خاص سیستم مدیریت کیفیت، سلسله مراتب و روابط متقابل

ذ) حوزه و کاربرد محدودیت ها

ه) ابزارها ، روش ها ، تکنیک های سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آن ها


نمونه هایی از ابزار ها ، روش ها و تکنیک های سیستم های مدیریت کیفیت :

✔ اصول اقتصاد کیفی

✔ تکنیک های نقشه کشی فرآیندها

✔ روش های شناسایی و نظارت بر رضایت و درک مشتری

✔ ابزارهای بهبود (کایزن ، 6 سیگما و ...)

✔ تکنیک های آماری

✔ رویکرد مدیریت ریسک

✔ تکنیک حل مساله

✔ فرآیند اندازه گیری

✔ تحلیل علل ریشه ای


2) استاندارد های سیستم مدیریت کیفیت و مستندات مربوطه: 

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند.

الف) استانداردها و مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده در پروسه صدور و کاربردهای آن

ب) تعامل بین عناصر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و سایر مستندات مربوطه


3) الزامات مدیریت کسب و کار:

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) محتوای کلی مدیریت سیستم ، الزامات و روابط داخلی بین قوانین ، اهداف و نتایج

ب ) پروسه مدیریت و اصطلاحات مربوطه

یادآوری: این رویه شامل مدیریت منابع انسانی، کمیته های داخلی و خارجی و سایر رویه های مرتبط


4) بخش کسب و کار مشتری :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات کلی، رویه و تکنولوژی وابسته به کسب و کار مشتری

ب) الزامات مربوط به بخش کسب و کار


5) تولیدات ، فرآیند ها ، سازمان های مشتریان :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات و تکنولوژی وابسته به بخش فنی

ب) قوانین و مقررات الزامات کاربردی برای محصولات یا خدمات بخش فنی

ج) مشخصه فرآیند ها ، محصولات و سرویس های بخش فنی

د) زیرساخت و محیط کار موثر بر تولید و کیفیت خدمات

ذ) محتوای منابع بیرونی

ه) تاثیر نوع سازمان، اندازه، حکومت، ساختار، توابع در روابط بر روی توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و فعالیت های صدور گواهینامه ایزو


مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران

گواهینامه ایزو 31000

علاوه بر پرداختن به تداوم عملیاتی، ایزو 31000 سطحی از اطمینان از نظر انعطاف پذیری اقتصادی، شهرت حرفه ای و نتایج زیست محیطی و ایمنی را فراهم می کند.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. ایزو 10668:2010 چارچوبی را برای ارزش گذاری نام تجاری یا برند، شامل اهداف، مبانی ارزش گذاری، رویکردها، روش های ارزش گذاری و منبع یابی داده ها و مفروضات با کیفیت مشخص می کند.