جلسه بازنگری مدیریت ایزو

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی می شود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود.

نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحد ها باشد.قبل از شروع جلسه مدیرعامل یا نماینده مدیریت باید دستور کار را تهیه کرده و در اختیار شرکت کنندگان قرار دهد.


ورودی های جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

1- وضعیت اقدامات انجام شده درخصوص جلسات بازنگری قبلی

2- نتایج ممیزی ها (داخلی ، خارجی ) و ارزیابی عملکرد با الزامات قانونی و سایر الزامات مربوط به گواهینامه ایزو

3- نتایج شكایات و نظرات طرف های ذینفع

4- وضعیت اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه

5- وضعیت عملكرد فعالیت ها و فرایند ها و انطباق محصول

6- پیشنهادات مربوط به بهبود و تغییرات سیستم ارائه شده از سوی مدیران و كاركنان

7- تغییراتی كه می تواند بر سیستم مدیریت یکپارچه تاثیر گذار باشد

8- گزارشات موردی نماینده مدیریت/ تضمین کیفیت(نیازمندی های قانونی و دیگر نیازمندیها مرتبط با جنبه های زیست محیطی و خطرات و ریسک های ایمنی و بهداشتی ) این گزارشات برحسب مورد بصورت تحلیلی و یا آماری خواهند بود

9- گزارش بازنگری خط مشی و اهداف سیستم

10- گزارش پایش سیستم

11- گزارش پایش برنامه های مدیریت و میزان دستیابی به اهداف و خط مشی

12- گزارش خلاصه ارتباطات برون سازمانی

13- نظرات مشاوران و گروه ها علاقمند در صورت نیاز

14 - تجزیه و تحلیل حوادث

15- تغییر شرایط حاکم ، شامل توسعه ها در قوانین و سایر الزامات مرتبط با جنبه ها و خطرات سازمان


خروجی های جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

1- راهكارهایی برای بهبود عملكرد فعالیت ها و فرایندها

2- روش هایی برای بهبود اثر بخشی سیستم مدیریت یکپارچه

3- راهكارهایی برای بهبود كیفیت ارائه محصول

4- تصمیمات مرتبط با تغییرات خط مشی و اهداف در صورت نیاز

5- برآورد نیاز و چگونگی تامین منابع برای تامین نیاز های اجرای سیستم مدیریت یکپارچه


شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025 توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.

نشان CE

کلمه CE بروی بسیاری از محصولات معامله شده در بازار های منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مشاهده میشود. نشان CE نشان می دهد که محصولاتی که در EEA به فروش می رسند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند تا شرایط ایمنی، سلامتی و حفاظت از محیط زیست را بالا ببرند.

اخذ ایزو 10004

ایزو 10004 راهنمایی هایی را برای اجرای فرآیندهای نظارت و ارزیابی رضایت مشتری تعریف و ارائه می دهد ISO 10004 برای استفاده درهمه سازمان ها صرف نظر از نوع، اندازه یا محصول ارائه شده است.

ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.