شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

یکی از نیاز های سازمان ها در اختیار داشتن اطلاعات کاملی در زمینه شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو می باشد. آگاهی از این موضوع پس از اخذ گواهینامه ایزو این امکان را برای سازمان ها و نهاد ها فراهم می آورد که می بایست بر اساس رویه و دستورالعمل های استاندارد اخذ شده گام بردارند.در این مقاله به بررسی دلایل و شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو خواهیم پرداخت.بنابراین می بایست یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد تا شرکت ها و سازمان ها در صورت هرگونه کم کاری مجوز های لازم را برای ادامه کار خود دریافت ننمایند.


روند صدور مجدد گواهینامه ایزو

در صورتی که ممیزی های مراقبتی در سازمان و ارگان مورد نظر که به صورت سالیاته بررسی می شود رعایت گردد و سازمان ممیزی با توجه به سوابق سازمان هیچ گونه عدم انطباق در الزامات گواهینامه ایزو سازمان پیدا نکند ، می توان به مدت 3 سال اقدام به تمدید گواهینامه ایزو به صورت مجدد گرفت.این کار با ارائه گزارش ممیزی که به وسیله کمیته تصمیم گیری ارائه می شود ، صورت می گیرد. اما چنانچه سازمان مذکورد در الزامات خود دچار عدم انطباق باشد ، تیم مذکور تصمیم به ارائه برنامه اصلاحات برای سازمان خواهد گرفت تا بعد از منطبق نمودن موارد اقدام به صدور گواهینامه ایزو شود.برای صدور مجدد گواهینامه می بایست یک ماه قبل از اتمام اعتبار آن اقدام نمود.


سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

• سازمانی که گواهینامه ایزو اخذ کرده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

• سازمانی که گواهینامه ایزو یا استاندارد اخذ نموده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به سازمان گواهی کننده ندهد.

• سازمان مذکور متعهد به رعایت بند های قوانینی که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو مکلف به رعایت آن ها می باشد نباشد.

• مشتری و یا سازمان اقدام به خاتمه کلیه فعالیت های دامنه کاربرد نماید.

• عدم اجازه سازمان مذکور برای انجام ممیزی های مراقبتی که توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام می شود در زمان های مشخص

• خاتمه دادن به کلیه فعالیت های دامنه کاربری توسط سازمان

• سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

• و...


شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می شوند می بایست بر اساس روند سیستم مدیریتی و دستورالعمل های انطباقی آن پیش روند.اما در صورتی که استمرار این موضوع انجام نگیرد و اقدامات اصلاحی که توسط کمیته تصمیم گیری اعمال می شود ، در سازمان به درستی اجرا نشود ، شرکت ارائه دهنده گواهینامه ایزو می تواند به مدت 6 ماه گواهینامه ایزو سازمان مذکور را به حالت تعلیق در بیاورد.


در شرایط تعلیق گواهینامه ایزو ،  سیستم مدیریت کیفیت مشتری بطور موقت معلق است .سازمانی که وظیفه صدور گواهینامه را دارد باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط سازمان گواهی کننده دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ایزو اخذ شده ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت.


سازمان گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.در صورت ابطال گواهینامه ایزو ، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و سازمان گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.


در صورتی که 6 ماه پس از تعلیق هیچ گونه اقدامی برای رفع نقص و اصلاحات لازن صورت نگیرد و یا همچنان در برخی از دستوالعمل ها سازمان دچار مشکل باشد ، گواهینامه ایزو سازمان به طور کلی باطل و سازمانی که اقدام به اخذ ایزو نموده است مکلف به بازگردانی اصل گواهینامه و استرداد کلیه مدارک به مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.هرگونه استفاده از گواهینامه در این دوره و پس از آن ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.علاوه بر این در صورتی که دوره اصلاحی ممیزی مراقبی بیشتر از 3 مرحله 6 ماه ، 9 ماه یا 12 ماه شود و یا دوره صدور مجدد گواهینامه ایزو بیشتر از 3 سال شود شرکت صدور گواهینامه می تواند اقدام به تعلیق ایزو سازمان نماید.


در پایان به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و عدم پیامد های بعد از آن ، بهتر است سازمان ها بر اساس استانداردها و خط مشی تعریف شده که بر اساس اخذ گواهینامه ایزو مکلف به انجام آن ها می باشند ، قدم بردارند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری به عمل آید. اگر قصد اخذ ایزو از شرکت QAL را داشته باشید می توانید با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیاز شما قرار دهند.


گواهینامه ایزو 10015

دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید: · شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان · طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان · ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان · ارزیابی نتایج آموزش

اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید.

مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.