ایزو از اتحاد دو سازمان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی و کمیته هماهنگی استاندارد سازمان ملل متحد (UNSCC) تشکیل شده است.
در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند. ISO کلمه از ISOS یونان به معنای "برابر" مشتق شده است.اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو و یا آشنایی با این گواهینامه را دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
همانطور که سازمان بین المللی استاندارد برای زبان های مختلف به صورت متفاوتی ترجمه می شد تصمیم گرفته شد که ایزو نام اختصاری کوتاه برای سازمان ISO باشد.امروز ایزو به کنفدراسیون نمایندگان بیش از 150 کشور تبدیل شده است و بیش از 16500 استاندارد های بین المللی را منتشر کرده است. آنها به صورت منظم ملاقات می کنند تا استاندارد های مدیریت جدید تری را توسعه دهند.
می توانید برای اطلاعات بیشتر نیز به مقاله مزایای اخذ ایزو مراجعه نمایید.
گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند و هر کدام برای سازمان یا صنف خاصی صادر می شوند. برخی از گواهینامه های ایزو عمومی بوده و برای تمامی سازمان ها و شرکت ها قابل استفاده است اما برخی دیگر از ایزو ها اختصاصی هستند و برای سازمان های خاصی امکان صدور آنها وجود دارد ، مانند گواهینامه ایزو 13485 که مختص شرکت های تولید یا توزیع کننده تجهیزات پزشکی است.
به طور کلی شرکت ها و سازمان های زیادی هستند که از اخذ گواهینامه ایزو سود خواهند برد و برای آنها انواع ایزو های عمومی و اختصاصی وجود دارد ، انواع گواهینامه های ایزو قابل صدور نیز به شهر زیر است :
• گواهینامه ایزو شرکتهای خدماتی
• گواهینامه ایزو کارخانه های تولیدی
• گواهینامه ایزو شرکتهای پیمانکاری
• گواهینامه ایزو صنایع غذایی
• گواهینامه ایزو مراکز آموزشی
• گواهینامه ایزو مراکز درمانی
• گواهینامه ایزو رستورانها
• گواهینامه ایزو هتل ها
• گواهینامه ایزو نشریات
• گواهینامه ایزو صنعت نفت و گاز
• گواهینامه ایزو آزمایشگاهها
• گواهینامه ایزو صنایع معدنی
• گواهینامه ایزو شرکتهای تبلیغاتی
• گواهینامه ایزو شرکتهای ساختمانی
• گواهینامه ایزو صنایع کامپیوتری
• گواهینامه ایزو صنعت خودرو
برای صدور گواهینامه و اخذ ایزو ، مراحل و اقدامات مشخصی باید انجام گیرد.
1- دریافت فرم فعالیت، ارسال بروشور صدور گواهینامه ایزو، ارسال APP بررسی صحت پرسشنامه (پرسشنامه ، بروشور، کد NACE)
2- اپلیکیشن دریافت شده و بازنگری قرارداد، بررسی دامنه (کنترل قرارداد)
3- ارسال برآورد هزینه 3 ساله صدور ایزو و قرارداد (برآورد هزینه)
4- دریافت قرارداد امضا شده، برنامه ممیزی جهت صدور و اخذ گواهینامه ایزو ، انتخاب ممیز و پکیج مستندات (تیم ممیزی)
5- بازنگری مستندات، ممیزی مرحله اول، گزارش اولیه (فرم های ممیزی)
6- برنامه ریزی ممیزی مرحله دوم ، هماهنگی تاریخ ممیزی با ممیزان و مشتری (فرم های تیم ممیزی و مدارک ممیزی)
7- گزارش ممیزی (گزارش اقدامات اصلاحی و مشاهدات)
8- بررسی فایل صدور ایزو توسط مدیر صدور (شامل اپلیکیشن، بازنگری مستندات، بازنگری قرارداد، انتصاب ممیزین، یادداشت ممیزان، اقدامات اصلاحی، گزارش ممیزی و شواهد و ...) – (لیست تامین کنندگان و شرایط گواهی کردن)
10- برنامه ریزی 3 سال مراقبتی (تاریخ مراقبتی)
11- پیشنهاد مجدد برای قرارداد جدید و برنامه ممیزی جهت اخذ گواهینامه ایزو
گواهینامه ایزو برای دوره 3 ساله در صورت وجود شرایط زیر نگهداری خواهد شد:
الف – در ممیزی مراقبتی سالانه این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت میشود.
ب – تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از 12 ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه ایزو باشد.
ج – کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای QAL راضی کننده باشد.
د – ممیزی داخلی و بازنگری مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.
ه – مشتری باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.
در شرایط زیر گواهینامه ایزو تعلیق خواهد شد :
الف – شکست در نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت
ب – عدم انجام برنامه ممیزی
ج – عدم انجام اقدامات اصلاحی مناسب در طول ممیزی مراقبتی یا ارزیابی مجدد
د – هرگونه سو استفاده از گواهینامه و لوگوی QAL
ه – عدم انطباق در شرایط صدور گواهینامه ایزو
مرجع صدور باید تعلیق گواهینامه ایزو را به اطلاع مشتری برساند و درصورت کنسل شدن نیز باید گواهینامه به QAL برگردانده شود و هیچگونه استفاده ای از لوگو و گواهینامه ایزوی تعلیق شده نشود.
شرکت گواهی کننده ایزو باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:
• سازمان گواهی شده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.
• سازمان گواهی شده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به QAL ندهد.
• سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.
شرکت گواهی کننده که مشتری از آن جا اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نموده است می بایست مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط QAL دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت.
شرکت گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.
در صورت ابطال گواهینامه ایزو صادر شده، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و شرکت گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.
هنگامی که مشتری درخواست افزایش دامنه شمول را می دهد شرکت گواهی کننده باید از صلاحیت و اجرای کلیه الزامات مرتبط با دامنه جدید اطمینان حاصل کند و بعد از انجام ممیزی و قبول درخواست، گواهینامه ایزو جدیدی شامل دامنه جدید برای مشتری صادر نماید.
افزایش دامنه ممکن است در زمان ممیزی مراقبتی و ممیزی ویژه انجام شود. هنگامی که مشتری مایل به ادامه نگهداری گواهینامه خود نباشد، گواهینامه اش فقط تا آخرین ممیزی مراقبتی انجام شده، دارای اعتبار است و کنسل شدن گواهینامه نیز از آخرین تاریخ ممیزی مراقبتی می باشد. در پایان جهت اخذ گواهینامه ایزو مورد نیاز خود می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.