مزایای اخذ ایزو چیست ؟

ایزو چیست؟

ایزو از اتحاد و توافق بین دو سازمان - ISO (فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی) و شورای امنیت سازمان ملل (کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد) آغاز شددر سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن با یکدیگر ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل در هماهنگی بین المللی استاندارد های صنعتی» باشد. از آن پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.کلمه ISO از ISOS یونانی به معنای "برابر" مشتق شده است.در ادامه این مقاله به مزایای اخذ گواهینامه ایزو خواهیم پرداخت.


همانطور که سازمان بین المللی استاندارد برای زبان های مختلف به صورت های متفاوتی ترجمه شده بود به همین دلیل تصمیم برآن شد که نام اختصاری کوتاه برای سازمان ISO در نظر گرفته شد.امروز ISO به کنفدراسیون نمایندگان بیش از 150 کشور تبدیل شده است و بیش از 16،500 استانداردهای بین المللی را منتشر کرده است. آنها به صورت منظم در تلاش و هماهنگی با یکدیگر هستند تا استانداردهای مدیریتی جدید و جدیدتری را توسعه دهند.


مزایای اخذ گواهینامه های ایزو:

هر استاندارد مزایای خود را در هر صنعتی ارائه می نماید. ، با این حال منافع مشترک در تمامی گواهینامه های ایزو عبارتند از: پتانسیل بازار گسترده، انطباق با مناقصه های خرید، بهبود بهره وری و صرفه جویی در هزینه، خدمات بالاتری از خدمات مشتری و در نتیجه رضایت و اخلاق و انگیزه کارکنان .با داشتن یک استاندارد مدیریتی شناخته شده و اخذ گواهینامه ایزو، مشتریان به این نتیجه می رسند که شما در براورده کردن نیازهای آنها جدی هستید.


چرا اخذ گواهینامه ISO ؟

سه دلیل عمده برای اینکه شرکت ها یک سیستم مدیریت ایزو را اتخاذ می کنند وجود دارد:

  • اخذ ایزو برای افزایش موفقیت در مناقصه های عمومی و خصوصی
  • برای بهبود کارایی داخلی و کاهش هزینه ها
  • بازاریابی محرمانه - با نشان دادن لوگوی ایزو در بازاریابی خود، مشتریان شما به آینده نگر بودن شما معتقد می شوند.

آیا صدور گواهینامه ایزو برای شرکت ما امکانپذیر است؟

• آیا می خواهید وقت و پول خود را صرف حل مسائل تکراری کنید و یا اینکه آنها را همان بار اول حل و فصل نمائید؟

• آیا می خواهید قرارداد شما در بخش مناقصات برنده باشد؟

• آیا می خواهید بهتر از قبل و با اجرای مدیریت بهبود یافته سازمان خود را مدیریت بهتری داشته باشید؟

• آیا می خواهید ارتباط بین مشتری و تامین کننده را با پاسخ دادن به نیازهای فعالانه آنها و بازخورد موثر مشتری، افزایش دهید؟

• آیا می خواهید بهبود موقعیت شرکت خود را در بازارهای داخلی ببینید؟

• آیا می خواهید به طور بالقوه هزینه بیمه را کاهش دهید؟

اگر شما می توانید به هر یک از سوالات فوق بله پاسخ دهید پس صدور گواهینامه ایزو و اخذ ایزو برای سازمان شما امکان پذیر است.


شایستگی های اصلی گواهینامه ایزو

1. کنترل اسناد:

صدور یک سند با شماره مرجع و نسخه برای اطمینان از اینکه سند مناسب، در زمان مناسب در جای مناسب است.


2. کنترل ضبط:

سابقه یک سند کامل است (نگاه کنید به بالا). کنترل ضبط یک روش کارآمد برای یافتن سوابق فردی است. همچنین می تواند به نحوه ثبت، حذف، بایگانی و نابود کردن سوابق شخصی مراجعه نماید.


3. مرور داخلی:

یک بررسی عمیق از سیستم مدیریت خود، برای اطمینان از اینکه شما در ممیزی اعتبار سنجی خود موفق بوده اید. همچنین این امر تضمین می کند که شرکت در برآورده کردن نیازهای ممیزی داخلی خود موفقیت داشته.


4. عدم سازگاری:

عدم انطباق زمانی است که چیزی در کسب و کار اتفاق بیفتد که برنامه ریزی نشده باشد. این امر می تواند شامل موارد ذیل باشد: فرآیند یا روش فرآیند، خطای انسانی و غیره. برای مثال: شکایات مشتری، مسائل تامین کننده و غیره.


5. اقدام اصلاحی

یک طرح ایجاد شده توسط مدیریت برای اصلاح عدم انطباقهای احتمالی و جلوگیری از تکرار آنها


6. اقدام پیشگیرانه

یک اقدام برای روشن کردن و رفع خطرات بالقوه ای برای کسب و کار است و با توجه به کاهش عدم انطباق های آینده.


به صورت کلی مزایای زیادی را می توان برای اخذ گواهینامه ایزو بر شمرد ، هر سازمان بنا بر نوع گواهینامه ای که قصد دارد اخذ نماید بخشی از فرآیندهای سازمانی خود را بهبود می دهد.این کار با کمک شرکت مشاور ایزو انجام می گیرید و با ممیزی های مستمر ادامه می یاید.بنابراین اخذ گواهینامه ایزو ، جدا از اینکه باعث افزایش اعتبار سازمان شما می گردد ، به صورت خودکار بر عملکرد فرایند های داخلی سازمان نیز تاثیر مثبت و مستقیم نهاد و باعث بهبود راندمان و عملکرد کلی آن می گردد.


موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

چگونه ایزو 9001 به چالش هاي SME کمک مي کند؟

بهره گیری از ایزو 9001 به منظور افزایش سطح کیفی سیستم مدیریت کسب و کار شما یکی از اولین و اساسی ترین نکات برای شروع به فعایت کاری می باشد.اخذ گواهینامه ایزو 9001 این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که با استفاده از رعایت دستورالعمل های آن بهبود کسب و کار محقق و این موضوع سبب رضایت مشتریان نیز خواهد شد.

گواهینامه ایزو IWA1

IWA1:2005 فراهم کننده راهنمایی برای سازمانهای درمانی است که مشغول مدیریت، ارائه، یا نظارت بر خدمات و محصولات درمانی، اعم از آموزش و یا تحقیق، در پروسه ای مداوم به انسان ها، فارغ از نوع، اندازه و محصول یا خدمت ارائه شده هستند.

هزینه مشاوره ایزو

شرکت ها می توانند با همکاری با مشاور ایزو تولیدات خود را به کیفیت مناسب برای دریافت این گواهینامه ها برسانند، وظایف شرکت مشاوره ایزو مشخص و در جهت دریافت سریع تر گواهینامه ایزو می باشد.

HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند